City of Stratford, Ontario: Pay-as-You-Throw (PAYT) program

Municipal profile

Population: 31,465

Location: A city in southwestern Ontario

Size: 26.95km2

Population change (2011–2016): 1.8%

Background and project description

Pay-as-you-throw (PAYT) is a waste reduction measure where the users pay for the waste services based on the amount of waste they produce.The City of Stratford’s PAYT program requires tags to be placed on all garbage placed at the curb for collection. The number of tags depend on the size of the garbage bags – for example, bags of up to 128 litres require one tag; bags that hold 129 to 240 liters need two tags; and bags that hold 241 to 360 liters need three tags. Each tag costs $1.75.[1] As a result of its PAYT program, Stratford has achieved a 62 percent increase in recycling and a 35 percent reduction in residential waste.[2]

Challenges

PAYT can bring an extra burden to financially vulnerable groups, such as the elderly and low-income families; however, programs can be structured to alleviate this increased financial burden by providing free or discounted tags to low-income families.

Increasing waste disposal fees has been found to result in higher rates of illegal dumping; however, municipalities have found that with increased enforcement, effective education, and provision of outlets for recycling, composting and bulky waste collection, this issue can be minimized.[3]

Success factors and positive outcomes

In addition to encouraging residents toward behavioral change and waste reduction, PAYT provides economic benefits for municipalities—especially those struggling with the cost of waste management. A well-managed program can cover the cost of both waste management and complementary programs, including composting and recycling programs.[4]

Looking ahead

Most municipalities tend to charge a flat fee for waste recovery; however, mechanisms such as this for pricing per unit have been shown to be successful in diverting waste from landfills. While financial incentive plays a large role in the success of PAYT programs, results have shown that these programs also see higher rates of voluntary composting and recycling as residents become more aware of their waste practices. Furthermore, pricing aservice in proportion to the amount of service used is much fairer than a flat rate system and avoids situations where a low-waste household is paying the same amount as a high-waste household.

Program contact

Name: Kate Simpson

Email: KSimpson@stratford.ca

Website: https://www.stratford.ca/en/live-here/garbagecollection.aspx

[1] City of Stratford, Garbage Collection. Retrieved from: https://www.stratfordcanada.ca/en/livehere/garbagecollection.asp#tag-price

[2] Maria Kelleher, Janet Robins and JohnDixie, Taking Out the Trash: How to Allocate the Costs Fairly, The Urban Papers, C.D. Howe Institute Commentary, No. 213 (July 2005). https://www.cdhowe.org/sites/default/files/attachments/research_papers/mixed/commentary_213.pdf

[3] Ibid.

[4] U.S. Environmental Protection Agency (EPA), Solid Waste and Emergency Response, Pay-As-You-ThrowSuccess Stories, 1997. https://archive.epa.gov/wastes/conserve/tools/payt/web/pdf/paytss.pdf

Ville de Stratford (Ontario) : programme de pollueur-payeur

Profil de la municipalité

Population : 31 465 habitants

Lieu : Une ville située dans le sud-ouest de l’Ontario

Superficie : 26,95 km2

Variation du nombred’habitants (2011 à 2016) :1,8 %

Contexte etdescription du projet

Le programme pollueur-payeur est un programme de réduction des déchets en vertu duquel l’usager assume des frais de collecte des déchets proportionnels à sa quantité de déchets. Le programme pollueur-payeur de la ville de Stratford exige l’étiquetage de tout déchet déposé sur le bord de la rue à des fins de collecte. Le nombre d’étiquettes varie en fonction de la taille des sacs de déchets : à titre d’exemple, les sacs d’une contenance de 128 litres nécessitent une étiquette, les sacs d’une contenance comprise entre 129 et 240 litres nécessitent deux étiquettes, et les sacs d’une contenance comprise entre 241 et 360 litres nécessitent trois étiquettes. Une étiquette coûte 1,75 $[1]. Grâce au programme pollueur-payeur, Stratford a vu son volume de déchets destinés au recyclage augmenter de 62 % et son volume de déchets domestiques diminuer de 35 %[2].

Difficultés

Le programme pollueur-payeur peutre présenter un accroissement du fardeau financier des groupes financièrement fragiles, comme ceux des personnes âgées et des familles à faible revenu, mais peut être conçu de façon à limiter cet impact par l’attribution d’étiquettes gratuites ou à prix réduits aux familles à faible revenu.

L’augmentation des frais relatifs à l’élimination des déchets a fait augmenter le dépôt illégal de déchets, selon les observations; toutefois, les municipalités ont constaté qu’il est possible d’atténuer ce problème par une mise en application plus rigoureuse, une sensibilisation efficace et des moyens de recyclage, de compostage et de collecte des déchets en vrac[3].

Facteurs deréussite et résultats favorables

En plus d’inciter les citoyens à modifier leur comportement et à produire moins de déchets, le programme pollueur-payeur a des avantages économiques pour les municipalités, en particulier pour celles qui ont de la difficulté à assumer les frais de gestion des déchets. Unprogramme bien administré peut couvrir le coût de la gestion des déchets et des programmes complémentaires, y compris des programmes de compostage et derecyclage[4].

Perspectives

La plupart des municipalités ont un tariffixe pour la récupération des déchets; cependant, il a été démontré que les moyens de tarification par unité parviennent à faire réduire la quantité de déchets acheminés aux décharges. Si les incitations financières jouent un rôle mportant dans le succès des programmes pollueur-payeur, les résultats révèlent que ces programmes entraînent également une hausse des taux de compostage et de recyclage volontaires, du fait qu’ils rendent les citoyens davantage conscients de leurs habitudes relativement aux déchets. En outre, une tarification de service qui tient compte de la quantité de service utilisée est beaucoup plus équitable qu’une tarification fixe et prévient les situations où un ménage qui produit peu de déchets paie le même montant qu’un ménage qui en produit beaucoup.

Personne-ressource du programme

Nom : Kate Simpson

Courriel : KSimpson@stratford.ca

Site Web : https://www.stratford.ca/en/live-here/garbagecollection.aspx


[1] Villede Stratford, collecte des déchets. Tiré de : https://www.stratfordcanada.ca/en/livehere/garbagecollection.asp#tag-price

[2] Maria Kelleher, Janet Robins and John Dixie, Taking Out the Trash: How to Allocate the Costs Fairly, The Urban Papers, C.D. Howe Institute Commentary, no 213 (juillet 2005). https://www.cdhowe.org/sites/default/files/attachments/research_papers/mixed/commentary_213.pdf

[3] Ibid.

[4] U.S. Environmental ProtectionAgency (EPA), Solid Waste and Emergency Response, Pay-As-You-Throw Success Stories, 1997. https://archive.epa.gov/wastes/conserve/tools/payt/web/pdf/paytss.pdf